14
Вт, Юли
30 New Articles

Поредният разкол под егидата на Константинополската Патриаршия и неговите геополитически измерения

Актуално
Typography

През март 2020 архиепископ Елпидофор (Ламбрианидис), който ръководи Американската архиепископия на Вселенската Патриаршия, обяви създаването, в нейните рамки, на Епархия на славянските православни общини.

Случилото се е показателно не само, защото с инициативата си Елпидофор включва в състава на ръководената от него Архиепископия, клирици със съмнителен каноничен статут, тъй като напоследък това е разпространена практика на Константинополската Патриаршия. Създаването на новата Епархия следва да се разглежда най-вече в контекста на обявения преди това от Елпидофор курс към създаването в САЩ на поместна църква под егидата на Вселенската Патриаршия.

В самата Патриаршия са наясно, че прекалено тясната ориентация на тяхната Американска Архиепископия единствено към гръцката общност в САЩ и пречи да се позиционира като „обединител на американското православие”. Оттук и стремежът на Константинополската Патриаршия да се позиционира като църква, изразяваща религиозните потребности на различни етнически групи православни християни. Показателно в това отношение беше и решението на Американската Архиепископия да проведе във Флорида конференция, посветена на проблемите на испаноезичните православни в САЩ. Всичко това цели да изтъкне полиетническия характер на самата Архиепископия.

При това Елпидофор очевидно бърза да наложи този нов образ на ръководената от него Архиепископия като „църква на всички православни американци”. За него беше важно това да стане преди планираното посещение на патриарх Вартоломей в САЩ през май 2020 (заради епидемията от коронавирус обаче, то вероятно ще бъде отложено). Очакванията са, че константинополският патриарх ще търси подкрепа от Вашингтон за създаване на поместна американска православна църква под омофора на Вселенската Патриаршия. В това отношение „положителните примери” за универсалния характер на нейната Американска Архиепископия със сигурност биха повишили гръцките шансове в преговорите с американските власти.

Тук е мястото да напомня, че роденият през 1967 в Истанбул Елпидофор разполага с много връзки във Вашингтон, което му позволява да играе ролята на посредник между Вселенската Патриаршия и различни американски държавни институции. Той неколкократно присъстваше на срещите на Вартоломей с бившия американски вицепрезиднт и фаворит на демократите за изборите през ноември 2020 Джо Байдън. Впрочем, именно с Байдън се срещна и украинският разколник Филарет, когато през септември 2018 посети САЩ за да съгласува с американците кандидатурата си за глава на новата Украинска Православна църква (в крайна сметка обаче, тя беше оглавена от Епифаний Киевски, докато Филарет известно време се водеше „почетен патриарх” на УПЦ).

Елпидофор поддържа тесни контакти и с бившия помощник на държавния секретар на САЩ по въпросите на Европа и Евразия (и член на изключително авторитетния Съвет за международни отношения - CFR) Филип Гордън, който според американските медии е близък до специалните служби. Освен това, както твърди известният британски журналист Мартин Банкс, архипископ Елпидофор разполага и със сериозни финансови възможности: „през септември 2012 той купи третия най-древен християнски храм в света, намиращ се в турския град Мудания. Няколко години преди това, сградата беше оценена на 400 хиляди долара, да не говорим, че стартиралият през 2014 проект за възстановяването и също изискваше огромни средства. Въпросът е, откъде Елпидофор разполага с подобни финансови възможности? Той едва ли може да разчита в това отношение на Константинополската Патриаршия, тъй като православната общност в Турция е много малка. Вероятно е обаче, да е получил необходимите средства от западните си приятели, които играят ролята на посредици между Вселенската Патриаршия и американските специални служби”.

Амбициите на архиепископа

Впрочем, Елпидофор има влиятелни приятели на само в САЩ. Според медиите, за разлика от повечето архиереи на Константинополската Патриаршия, той поддържа отлични отношения и с турските власти. За това помага фактът, че е роден в Истанбул, отлично владее турски език и винаги е бил лоялен към политиката на Анкара. Ще напомня, че отношенията между Константинополската Патриаршия и официалните турски власти не са особено добри. Дори ако оставим настрана факта, че президентът Ердоган е убеден ислямист, Анкара – макар и завоалирано – обвинява Патриаршията, че е подкрепяла неуспешния опит за военен преврат през 2016. Както е известно, след потушаването му, Ердоган обяви, че той е бил инспириран от Америка.

Според мнозина, разчитайки на добрите си връзки с управляащите във Вашингтон и Анкара и тихомълком разпалвайки различни интриги, насочени срещу сегашния вече 80-годишен Вселенски Патриарх Вартоломей, 53-годищният архиепископ Елпидофор разчита в скоро време да заеме мястото му в Константинопол. В същото време, прокарвайки идеята за уникалните права на Вселенската Патриаршия и експанзията и в Украйна (посредством автокефалията) и сред православната общност в Америка (чрез създаването на новата Епархия на славянските православни общини в САЩ), той укрепва позициите си Патриаршията както пред американските и спонсори, така и пред турските власти. И, ако наистина съумее да постигне това, авторитетът му вероятно ще нарасне неимоверно.

Тоест, личните амбиции на архиепископ Елпидофор тясно се преплитат с геополитическите интереси на Анкара, Вашингтон и Киев. Това пък позволява той да бъде използван като инструмент за блокирането на евентуални проруски инициативи на Ердоган, който в известна степен е зависим от Москва, заради ситуацията в Сирия. От друга страна, самата Анкара няма никакво намерение да прекъсва напълно отношенията си с Вашингтон. В лицето на Елпидофор американските елити спонсорират един от най-перспективните и амбициозни йерарси на Константинополската Патриаршия, който разполага със сериозно влияние и авторитет и би могъл да прокарва успешно интересите на Държавния департамент, в случай, че Патриарх Вартоломей има някакви колебания в това отнощение. Тоест, на практика, Елпидефор е едновременно „човекът на Вашингтон и на Анкара” в ръководството на Вселенската Патриаршия.

Епархията на славянските православни общини, създадена от митрополит Елпидофор, очевидно цели да обедини православните американци от руски, български, сръбски или друг произход под егидата на Американската архиепископия на Вселенската Патриаршия. Впрочем, тук е мястото да напомня, че според социологическите проучвания все по-малко от живеещите в САЩ гърци посещават църквите на Вселенската Патриаршия в страната. Само 10% от тях идват на литургиите и дават дарения. В същото време обаче, Американската архиепископия е основният спонсор на Константинополската Патриаршия. Тоест, освен всичко друго, чрез това свое решение, Елпидофор цели да укрепи финансовото положение на своята Архиепископия, както и да продължи политиката на Константинополската Патриаршия, целяща да постави цяла „православна Америка” под своята егида. Както е известно, само в САЩ живеят над 1,1 милиона православни американци. Проблемът обаче е, че това негово действие представлява директен удар върху другите православни църкви, които имат свои общини в Америка. Като това се отнася най-вече за Българската (Българска източноправославна епархия в САЩ, Канада и Австралия), Руската и Сръбската православни църкви. Неслучайно, първите структури на създадената от Елпидохор нова Епархия са неколцина отцепници от Задграничната руска православна църква (автономна православна екзархия под егидата на Руската Православна църква), в лицето на църквата „Св. Матрона Московска” в Маями, Николаевския манастир във Форт Майърс, Флорида и  църквата „Св.Йоан Предтеча” в Бруклин.

Впрочем, ако и това не подобри финансовото положение на Константинополската Патриаршия, Елпидофор може да реши да създаде отделни епархии и за албанците, румънците и т.н. (а, защо не, и арабска православна епархия), с което още повече ще задълбочи разкола между православните християни.

Тук е мястото да напомня и за последното развитие във връзка с друг разкол, провокиран от Константинополската Патриаршия – този в Украйна. Както е известно, през март 2020 Държавният съвет, т.е. висшият административен съд на Гърция, трябваше да даде ход на делото във връзка с жалбата на Общогръцкия православен съюз (ОПС) срещу Еладската православна църква (EПЦ). Заради епидемията от коронавирус обаче, стартът на делото беше отложен. Според ОПС, решението на Еладската църква да признае автокефалията на разколническата Православна църква на Украйна, взето през октомври 2019, е нелегитимно и следва да бъде отменено. В тази връзка ще напомня, че дейността на ЕПЦ се регулира от гръцкия Закон 1/1977, в чиито чл.19 се посочва, че всички решения на Еладската църка се вземат чрез гласуване и, ако бъдат подкрепени поне от 2/3 от участниците в него. А в случая, решението за признаването на разколническата Православна църква на Украйна беше взето еднолично от предстоятеля на ЕПЦ и архиепископ на Атина Йероним.

 

* Център за мониторинг и превенция на конфликтите